Vitaminok és ásványi anyagok hatásai a férfi termékenységre

  • Cink: fontos szerepet játszik a spermiumok képzésében, mozgékonyságuk bizto­sításában. A cinkhiány nem csupán csökkent spermiumszámot, hanem a sper­miumok csökkent mozgékonyságát eredményezheti, impotenciához is vezethet. Azon meddő férfiak ese­tében, akiknek a spermájában a cink nem megfelelő mennyiségben van jelen, a cinkpótlás (240 mg/nap) áttörést hozhat. Az ondó cinkben gazdag anyag, és a férfiak minden magömléskor veszítenek ebből a fontos ásványi anyagból. A cinket „termékenységi ásványi anyagként” szokás emlegetni.

 

  • C-vitamin: védi a spermiumokat az un. oxidatív stressztől, vagyis gátolja azoknak a szabad gyökök által provokált pusztulását. Napi 200-1000 mg C-vitamin gátolja az ondó alvadását is. Javítja a spermiumok minőségét (dohányosokét is).

 

  • Arginin: fontos aminosav, amely a spermiumok képzésében nélkülözhetetlen. 10 millió/ml speriumszám alatt nincs kimutatható hatékonysága – egyes szakemberek szerint ilyenkor az emelt dózisoktól (akár4 g/nap!) várható az ondó minőségének javulása.

 

  • B12-vitamin: A termékenység fenntartásához nélkülözhetetlen, a spermiumokat mozgékonyabbá válnak tőle. Egy tanulmány szerint a 2-13 hónap időtartamra 1500 mikrogramm fölötti B12-mennyiségeket fogyasztó férfiak spermium-száma 60%-kal emelkedik.   Azoknak a férfiaknak mintegy 60 százalékánál, akik szájon át szedhető B12- vitamin pótlást kaptak, tehát nőtt a spermium mennyisége. Ajánlott napi mennyiség: 1500 mikrogramm

 

  • E-vitamin: hiánya állatkísérletekben férfimeddőséget okoz. Napi 100-200 IU (nemzetközi egység) E-vitamin jelentősen csökkenti a spermiumok károsodását, és amennyiben mindkét partner alkalmazza, megszüntetheti az infertilitást. Az E-vitamin hiány meddőséghez vezet. Mérsékli a sejtek szabad gyökök okozta károsodását. A vitaminpótlás csökkenti a spermiumokra ható oxidatív stressz mértékét is. Ajánlott napi adag: 100-200 I.U




  • Q10-koenzim: ezt a tápanyagot a szervezet sejtjei energiatermeléskor használják.  Két héten át szedett napi 10 mg-os mennyiség javítja mind a spermiumok mennyiségét, mind a mozgékonyságát. Alacsony spermiumszámú férfiaknál a napi 60 mg ajánlott 3 hónapon át, mely javítja a spermium minőségét és mennyiségét.

 

  • Szelén: fontos nyomelem, amely az antioxidáns A-, C- és E –vitaminokkal együtt hat. 3 hónapon át történő szedése jelentősen javítja a spermiumok mozgékonyságát. Ajánlott napi mennyiség: 100 mikrogramm

 

  • Kalcium: a spermiumok mozgékonyságát részben a bennük levő kalcium koncentrációja határozza meg, és ez az ásvány egyben a humán spermiumok működésének kulcsirányítója.

 

  • Arginin: aminosav, ami a spermiumtermeléshez nélkülözhetetlen. Több hónapos szedése növeli a spermiumszámot, a minőséget és a fertilitást. Továbbá immunrendszer-erősítő, szerepet játszik a keringésben és a szexuális tevékenységben. Az arra hajlamos személyekben reaktiválhatja a latens herpesz-fertőzést, és nem használhatják cukorbetegek.

 

  • L- karnitin: aminosavszerű anyag, melyet a szervezet állít elő, de a húsokban is megtalálható. Felelős a szervezet sejtjeinek energiaközpontjaiban levő zsírok lebontásáért, és fontos szerepe van a test izmainak felépítésében. Szükség van rá a hímivarsejtek normális működéséhez is. 4 hónapon át tartó fogyasztása hozzájárul a spermium mozgékonyságának helyreállításához ill. gyönge spermiumok kezelésénél.

 

  • DHA (Dokazahexánsav): nagyon fontos a spermiumok számára. A spermium sok DHA-t tartalmaz. Ha kevés van belőle, csökken a spermiumszint is.

 

Vigyázat: vitaminokból se fogyasszunk többet, mint amennyit naponta ajánlott belőle!



About the Author

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.