Bőrelváltozások terhesség után

Szülés után az elsődleges kérdés természetesen  a gyermekünk egészsége.  Viszont minden nőt érint és érdekel, hogy vajon mikor fogja visszanyerni a régi alakját? A szülés után a nőket súlyos testi-lelki megrázkódtatás éri, hiszen néhány óra alatt, szinte egycsapásra megváltozik teste, lelke, az egész élete. A kismamák a terhesség alatt és után némi szomorúsággal szemrevételezik a testük legkülönbözőbb területein létrejövő testi módosulásokat, amelyeket a hormonrendszer változásai okoznak.





Bőrfeszesítés

Megereszkedett hasizom

  • A szoptatás idején ne feledkezzünk meg a rendszeres mozgásról. Szövődménymentes szülés után már néhány nappal végezhetünk hasizom gyakorlatokat.

 

  • Várandósságunk alatt a méh több tízszeresére tágul, ezt a tempót követnie kell a has izmainak és a bőrnek is. Ha babavárás közben a kelleténél többet hízunk, a bőr alatt és a hasüregben felszaporodó zsír még nagyobb megterhelést jelent.

 

  • Az eredménnyel a szülés utáni hónapokban szembesülünk, hacsak nem készítettük elő szervezetünket a nagy feladatra. A tapasztalatok szerint ugyanis az edzett hasizom könnyebben tud szülés után regenerálódni, kisebb az esélye, hogy sérüljön, megnyúljon, elveszítse rugalmasságát. A szülést követően átlagosan 6 hét alatt regenerálódik a hasizom, látványos váltás a 4. hónap környékén várható, teljes visszaalakulást a baba első születésnapján ünnepelhetünk.

 

  • A legjobb helyzetben a fiatalon szülő, nem túlsúlyos anyák vannak: az ő hasukon nem hagy nyomot a várandósság alatti igénybevétel. Ám kellő felkészültséggel az “idősebb” kismamák is megőrizhetik hasuk szépségét és egészségét. A recept nem túl bonyolult: megfelelő mennyiségű testmozgásra és egészséges táplálkozásra, vagyis az elhízás elkerülésére van szükség.

 

 

Gátizom

Gátizom regenerációja

  • A medencefenék- és gátizmok megerősítése szülés után sokkal fontosabb, mint várandósság alatt. Számos kellemetlen tünet megjelenését megakadályozhatjuk vele, vagy megszabadulhatunk tőle, illetve regenerálhatjuk az eredeti állapotokat.

 

  • A szülés folyamata gyengíti a gátizmokat, ez pedig vizeletcsepegéshez vezethet. A szülés utáni regenerálódást már közvetlen a szülés után elkezdhetjük, de csupán néhány, nem túl erőteljes záróizom szorítást végezve, ami segíti a szinte „érzéketlen”, megviselt izmok természetes tónusának helyreállítását, az esetleges gátmetszés gyorsabb gyógyulását a vérkeringés fokozódásával.

 

 

Zsírégetés

Fogyókúra szülés után

  • Ha szülés után minél gyorsabban szeretné visszanyerni régi alakját, fokozatos, nem megterhelő tornával hozhatja újra formába magát. Az erőltetett testmozgás nem jó sem a mamának, sem a babának, ezért legyen türelmes, és ne várjon gyors eredményeket.

 

  • A mozgás fontos része a mindennapoknak, azonban tudni kell, hogy a szoptatás időszakában a túlzásba vitt fizikai aktivitás gátolhatja a tejelválasztást. Ha azonban nem esünk túlzásba, és a mozgás jólesik, akkor érezhetjük az energizáló hatását, nem is beszélve a fizikai aktivitás remek stressz levezető hatásáról, melynek segítségével teljes mértékben elkerülhető a szülés utáni depresszió.

 

  • A fokozatosság elvét szem előtt tartva az edzést eleinte csak 30 percig egy héten háromszor végezzük és elégedjünk meg azzal, ha a terhesség előtti teljesítményünknek az 50%-át tudjuk tartani. Emellett ne feledjük, hogy nem csak időtartamban, hanem gyakoriságban és intenzitásban is törekedjünk a fokozatosságra.

 




 

Lógó mellek

Feszes mell visszanyerése szoptatás után

  • Sok nő azért idegenkedik a szoptatástól, mert félnek, hogy a korábban feszes, ruganyos mellük elveszíti formáját, megereszkedik, és lógni fog.  Számtalan vélemény szól amellett, hogy a szoptatás után már sosem lesz olyan a mell, mint azelőtt volt.

 

  • A műtét pedig nem olcsó mulatság, viszonylag kevesen engedhetik meg maguknak, de nem kell elkeseredni: nem kizárólag a kés segíthet, vannak egyéb, alternatív megoldások is, hogy a kismama melle legalább közelítőleg a régi legyen.

 

  • Már el is érkeztünk a valódi problémához: a megereszkedett mellek akár önértékelési zavarokhoz is vezethetnek, hiszen ez is, ahogy szinte minden a nőnél, lélekben dől el. Nem szabad félvállról venni ezt, ugyanis a szülés utáni depresszió első lépcsőfoka akár ebből is felépülhet.

 

  • Sok nő gondolja úgy, hogy megelőzheti ezt a problémát, ha korábban hagy fel a szoptatással, mint az átlag. A szakember úgy vélekedik, hogy ez a dolog részben alkat kérdése is.  Van, akinél semmiféle változás nem következik be, van akinek rémes lesz a melle – de ezt nem a szoptatás, hanem maga a várandósság, a szülés utáni napok és a fogyás mértéke döntik el. Sajnos vannak olyan alkatú nők, akiknek a szoptatás során a zsírszövet mennyisége csökken a mellben. Ha ezzel együtt az anya a szülés előtti súlyához képest is fogy (van ilyen), akkor a mell mérete jelentősen csökkenhet. Ha visszahízza, a melle is teltebb lesz.

 

  • Tehát részben a fogyás-hízás a kulcsa a mell változásának is, nem kizárólag a szoptatás – persze ez a mamákat nem nagyon vigasztalja meg. Természetesen vannak tippek, amelyeket ki lehet próbálni, mert ártani nem lehet velük, és az is előfordulhat, hogy használni fognak. De nagyon fontos, hogy minden kismama tisztában legyen vele: olyan, amilyen a szülés előtt volt, sosem lesz már a melle. Ez is valamit valamiért alapon működik, és bizony sok kismama érzi úgy, hogy egy csodálatos gyermek megéri ezt az árat.




About the Author

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.