Táplálkozás és étrend

Akár elfogadja valaki, akár nem, a magunkhoz vett étel nagymértékben meghatározza általános egész­ségi állapotunkat, ezzel együtt a terhességre, egy másik élet viselésére való alkalmasságunkat. Számos érvelés szól a táplálkozásnak a termékenység ala­kulásában betöltött fontos szerepe mellett, amelye­ket nem lehet és nem szabad figyelmen kívül hagyni. Az étrend megváltoztatása a noninvazív módszerek legkézenfekvőbb formája; a legkönnyebben kivite­lezhető, terápiás hatással bíró eszközök egyike.






Hogyan segíti a megfelelő étrend a termékenységet?

  • A petesejt a menstruációs ciklusnak az ovulációig, a peteérésig tartó szakaszában és az embrionális életkor elején ( a fogamzás utáni első 30 napban ) a legérzékenyebb a tápanyaghiányra. A kutatások szerint az ovulációt megelőző napon 12 és este 7 óra között 70 százalékkal érzékenyebbé válik a szervezet a toxinokra, az alkoholra és a füstre. A tüszőérést megelőző öt napon a terhesség létrejöttéhez különösen fontos  a megfelelő táplálkozás és a lehető legkevesebb toxin. A ciklusnak ebben a szakaszában az se jó, ha sok alkoholt fogyasztunk. Ha pl. az étrendünk túl kevés fehérjét tartalmaz, túl kevés pete érik meg, a B1 –vitamin hiánya pedig megakadályozhatja az ovulációt. De mivel nem könnyű pontosan megállapítani a tüszőrepedés idejét, érdemes az egész ciklus alatt jól táplálkozni.

 

Mit jelent pontosan az egészséges étrend?

  • A régi mondás, amely szerint „Az vagy, amit megeszel”, a terhességre való felkészülés­ben talán még igazabb, mint egyébként, hiszen a be­vitt tápanyagoknak egy új életet kell megalapozniuk. A minőség éppen ezért nem mindegy!

 

  • A fogamzóképesség szempontjából egészségesnek az olyan étrend nevezhető, amely ellátja a szervezetet mindazon makro- és mikroelemekkel és annyi ener­giával, amelyekre és amennyire a szervezetnek szük­sége van a terhesség megvalósulásához és kiviseléséhez, emellett pedig a lehető legalacsonyabb szinten tartja a mérgező anyagokat. Csak frissítéskép­pen a lista: koffein, dohányfüst, alkohol, stimuláló szerek, ólom, higany, gyomirtók, rovarirtók és egyéb per­metezőszerek.





A prekoncepciós -fogamzásra való felkészülést elősegítő – diéta:

  • A diéta általában a nem tisztázott esetekben hozhat áttörést, amikor tisztázatlan eredetű a megtermékenyülés hiánya –  ilyenkor egyik félnél sincs olyan anatómiai vagy hormonális probléma amely a fogamzás elma­radását magyarázná.  A módszer más eljárásokkal együtt összeegyeztethető, összehangolható, sőt fokozhatja azok sikerarányát.

 

Nézzük tehát, mit kellene tartal­maznia az ideális prekoncepciós (fogamzásra való fel­készülést elősegítő) diétának:

 

  • Ételkészítés: A zöldségeket és gyümölcsöket nyersen vagy párolva fogyasszuk, a halat és a baromfit grillezve, sütőben sütve vagy párolva, az elkészítéshez zsírokat is igénylő ételeket ne süssünk a zsírban, legfeljebb öntetként gazdagítsuk telítetlen, hidegen préselt olajokkal. Ilyen módon az ételekben lévő vitaminok és ásványi anyagok megmaradnak, nem mennek tönkre.

 

  • Rostok: Gyümölcsökben, zöldségekben, olajos magvakban, hüvelyesekben, teljes kiőrlésű gabonatermékekben nagy mennyiségben vannak jelen. Jelentőségük, hogy a bélrendszerben vizet és toxikus anyagokat megkötve szabályozzák az emésztést, lazítják a székletet, nem engedik felszívódni a káros anyagokat.

 

  • Víz: A víz testünk 60 %-át alkotja, és valamennyi, bennünk zajló biokémiai reakciónak része. Elegendő mennyiségben való bevitele kiemelten fontos a méregtelenítésben is – a jól hidratált szervezetben a mérgező anyagok koncentrációja alacsonyabb, a vesén keresztül zajló nagyobb folyadékforgalom pedig elősegíti a filtrálható toxinok vizelettel való távozását.

 

  • Vitaminok és ásványi anyagok: Bizonyos makro- és mikroelemek jelenléte nélkülözhetetlen a terhesség előtt, alatt és után, közülük  mindenekelőtt a folsav érdemel megemlítést. A folsav hiánya a fejlődő magzat súlyos egészségkárosodását, ún. velőcső-záródási rendellenességet (nyitott gerinc) okozhat.

 

  • Összefoglalva: a prekoncepciós diéta az emberi szervezetre nézve káros anyagok teljes kiiktatását, az üres szénhidrátok, telített zsírsavak, túlfinomított élelmiszerek, vörös húsok fogyasztásának visszaszorítását, a vitaminok, ásványi anyagok, rostok, antioxidáns vegyületek és a folyadék megfelelő mennyiségben történő bevitelének biztosítását jelenti, amelyek segítségével javíthatók a terhesség bekövetkeztének esélyei.




About the Author

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.